Efterföljande text är en sammanställning av de tävlingar och utställningar som återkommer årligen. OBS förutsättningar tid och regler kan förändras så vid varje tävling måste de officiella tävlingsreglerna kontrolleras och följas.

Årets fotograf månadens bild.

Till denna utmärkelse kommer den fotograf som har flest poäng från månadernas bild att vinna. Tävlingsregler se hemsidan. Vinsten består i ett vandringspris, sponsrat av Alingsås Sparbank designat av KÅJ, som vinnaren får pryda sin bostad med under efterföljande år. Vinnare tillkännages vid årets första medlemsmöte.

Årets bild.

Varje medlem får skicka in en digital bild och en påsiktsbild. Du väljer fritt ur ditt egna arkiv av de bilder tagna under det gångna året. Digitala bilden skickas till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. bildstorlek skall vara 1920 x 1080 storlek 2MB. Påsiktsbilden skall vara monterad och de yttre måtten skall vara 40 x 30 cm bildens mått får vara mindre. Inlämning skall ske senast 13é januari.

Riksfotoutställningen (RIFO)

Som medlem i Riksförbundet Svensk Fotografi (RSF) ansluten fotoklubb dit AFK är ansluten, inbjuds AFK´s medlemmar att skicka in bidrag till innevarande års Riksfotoutställning. Inlämning sker i regel under Januari månad. För detaljerad information klasser och regler se Riksförbundet Svensk Fotografi på nätet.

Fotomaraton

Klubben anordnar och genomför en årlig fotomaraton där klubbmedlemmar och utomstående är välkomna att deltaga. Maran består i att under en tre timmar ge sig ut på stan och fota efter åtta angivna teman. Därefter inlämnas för bedömning en bild per tema, vinnare presenteras och samtliga bilder visas efter några veckor.

Riksförbundet Svensk Fotografi ÅRSBOKEN

Bildinlämning i början av juni. För övrig information se Riksförbundet Svensk Fotografis hemsida.

Göteborgs Planket

Utställning i Gbg. Där dina 4 bilder exponeras på skärmar som hänger på planket i Allen mot Trädgårdsföreningen. Som deltagare skall du närvara på plats under exponeringsdagen.

Stampens Kvarn

Utställning i samverkan med Alingsås HEMBYGDSFÖRENING, Alingsås Slöjd och konsthantverkare och Konst Riket. Fotoklubben medverkar med fotografier från 19 fotografer som förfogar över var sin skärm där exempelvis 4 bilder i A3 format kan hängas. Utställningen pågår juli och augusti med öppettider 12 – 16 lördagar och söndagar. Varje utställare ska närvara en av utställningsdagarna för att representera fotoklubben.

Tre ort

Tävling mellan klubbarna Lidköping, Skara och Alingsås. Bildinlämning kan variera beroende på värdklubbens önskan men i regel Augusti. Tävlingen är i klasserna digital och påsikt fritt motto. Övrig information kommer från arrangerande klubb.

Västsvenska Foto Expon

Regler och bestämmelser se Västsvenska Foto Expon´s hemsida. Tävlingen sker i 5 klasser. Bildinlämning 1é oktober, klubben måste dock ha dina bilder två till tre veckor före för att sammanställa deltagarlistor och posta.

Göteborgsmästerskapet (PAN)

Tävling i 5-klasser A-F.
Klass A: Kollektion påsikt svartvitt, 3-5 bilder.
Klass B: Kollektion digital färg, 3-5 bilder.
Klass C: Enstaka påsikt färg.
Klass D: Enstaka digital färg och/eller svartvitt.
Klass E: Enstaka påsikt svartvitt.
Bildinlämning 1é oktober, klubben måste dock ha dina bilder två till tre veckor före för att sammanställa deltagarlistor och posta. Tävlingsregler, information och kostnader kommer separat från klubben.

Harald Olsson

HO-minne är en naturfototävling till minne av HO som var en ledande fotograf i klubben under många år med sina naturbilder. Efter sig lämnade HO en donation till klubben för att stödja klubbens verksamhet och utveckling. I gengäld håller klubben en årlig tävling med temat naturfotografi till HO minne. Inlämning sker vanligen i oktober information kommer till klubbmedlemmar via mejl bilderna 2 st per medlem i digitalt utförande med storlek 1920 x 1080 enligt gängse regler.

K Jilderos och L Björk. 2023

Alingsås Fotoklubb samarbetar med

logotype sparbanken alingsasalingsas energi logoMaxi Alingsås